Kovács Zoltán: A tíszták világa
„Ülj biciklire fiam, és menj el nagyapádékhoz a tísztáért!” Amikor már a tízes éveimet tapostam, s eléggé érettnek találtattam a feladatra, gyakran hangzott el az idézett felszólítás vasárnap kora délután. Ma inkább kérés lenne ez, de a családunkban nem volt szokás figyelni az ilyen árnyalatnyi különbségekre – főleg nem a nyolcvanas évek közepén. Nálunk a tészta – „í” betűvel ejtve, hiszen Derecskén járunk – lásd még: kenyír, szekír, kolompír (krumpli) stb. – nem a levesbetétet (laskatíszta, azaz metélt, csigatíszta) vagy a köretet (nokedli) jelentette, hanem az édes és sós sütemények gyűjtőneve volt. Ha tehát vendégségben elhangzott az udvarias, de velejéig álszent kérdés: „Na gyerekik, mit szóltok a tísztához?”, akkor a rezidens háziasszony nem azért aggódott, hogy a (szigorúan mindig a húslében, nem sima vízben főzött) csigatészta nem főtt-e szét, hanem például a rácsos sütemíny (diós rácsos) fogadtatására volt kíváncsi. Álszent, mert nagyanyám és a két lánya, anyukám és a keresztanyám mesterien sütöttek-főztek, és az emlékeimben úgy él, hogy az úgynevezett „nem sikerült az ítel”kategória szinte nem is létezett. A „gyerekik” megszólítás – a kor és a család szellemiségének megfelelően, természetesen még véletlenül sem a kiskorúakat célozta, hanem a felnőtteket.
A képzeletbeli trón tetején a kelt tészták (kőttíszták) ültek. Nagyanyám mestere volt ezek elkészítésének, talán kényszerűségből is. Parasztcsaládban nőtt fel, ahol emberemlékezet óta, kemencében sütötték maguknak a kenyeret. Anyukám gyakran idézte fel, hogy nagyanyám mennyire nem szerette a kenyérsütéssel járó korai kelést és a kovász készítését, amin állt vagy bukott a felelősségteljes folyamat („Megkél-e rendesen a tíszta?!”). Kelt tészták sütésében tehát nagy gyakorlata volt, és nagyapám haláláig (aki nagyon „tísztás vótt”), amíg a falusi élet rendje a családunkban nem bomlott fel, nagyanyám minden vasárnap legalább három tepsi tésztát sütött. Ha sok ideje volt pepecselni, akkor kórótísztát készített – ez kemencében sült, és ízében és a tészta állagában leginkább a kürtős kalácshoz hasonlított. A nevét onnan kapta, hogy a tésztát a sütéshez egy darab kóróra (később farúdra) tekerték fel. Gyakrabban készült dübbencs (kapros-túrós lepény). Sok zsírral (télen kacsazsírral), kaporral és túróval volt dúsítva a többször átgyúrt, s aztán pihentetett tészta, aminek a tetejét bőven hintették sóval és borssal. A legértékesebb darabjai a kockákra vágott dübbencsnek a tepsi sarkaiból kerültek elő, mert geometriai okokból, ezek rendelkeztek a legnagyobb ropogósra sült külsőkéreg-felszínnel. Mindenki ezekre vadászott.
Vasárnap délutánonként tehát elzarándokoltunk a tísztáért a nagyszüleimhez, ahol a konyhában ülve a felnőttek megtárgyalták a falu dolgait, s közben legalább egy tepsi dübbencs is elfogyott. Én pedig megkaptam az akkor létező legnagyobb ajándékot: ideig-óráig nem figyeltek rám, azt csináltam, amit akartam. Azt hiszem, gyerekként nincs ennél ízletesebb étel.
Na hát újabb példa arra, hogy az Arnolfini Archivumnak micsoda fontos, értékmegőrző szerepe van. Köszi Zoli!
Az én dunántúli családjaimban is a tészta = sütemény, emiatt a szóhasználat miatt volt hogy kinevettek valahol, de amikor láttam hogy nem is egy szakácskönyvben, főleg a régiekben olyan kategóriák vannak hogy "kelt tészták", "sós tészták", "édes tészták" "kevert tészták", akkor megnyugodtam. A levesben főtt vagy mártással-feltéttel készített tésztát mi gyúrt (vagy gyúrott), illetve főtt (kifőtt) tésztának nevezzük. Egyébként meg virágozzék miden tíszta!
„…geometriai okokból…” Gyönyörű!